Po zeszłorocznej wizycie w LABOE, MOLTENORT oraz HAMBURGU przyszła pora na PENEMUNDE i SASSNITZ  gdzie można obejrzeć kolejne okręty podwodne i wczuć się w klimat minionej epoki. Wizyty w tych miejscach nie są jednak dziełem przypadku. Traktujemy je jako „ANTE DIEM ” przed kolejną wyprawą , ale o tym już wkrótce…..

08-img_1991

Radziecki okręt podwodny projektu 651  /  w terminologii  NATO – JULIETT / zbudowany został w stoczni SORMOWO KRASNOJE w GORKI   31 października 1965 roku pod nazwą K-24 . W okresie późniejszym nazwę zmieniono na B-124.  Był pierwszym wielozadaniowym okrętem podwodnym o napędzie konwencjonalnym  (elektro-disel)  uzbrojonym w pociski rakietowe P-5 i P-6  których zadaniem  było atakowanie obiektów  nawodnych znajdujących się poza horyzontem. Głównym celem miały być amerykańskie lotniskowce . Na tym okręcie po raz pierwszy zastosowano baterie srebrowo-cynkowe. Czas przebywania okrętu pod wodą bez dostępu powietrza atmosferycznego przy wykorzystaniu środków regeneracji powietrza wynosił 800 godzin. Po wycofaniu ze służby w Bałtyckiej Flocie Północnej  Związku Radzieckiego okręt podwodny został zakupiony przez Duńczyków i przetransportowany do KOPENHAGI.   W grudniu 1988 roku został po raz kolejny sprzedany do Niemiec i przemianowany na U-461. Obecnie jest zakotwiczony na wyspie UZNAM w miejscowości  PENEMUNDE ..

14-img_2003

Dane taktyczno techniczne..

Wymiary

– Długość  –   85,9m.

– Szerokość – 9,7m.

Napęd

– dwa główne silniki wysokoprężne typu 1D43 o mocy 4000 KM

– dwa główne silniki elektryczne typu PG-141 o mocy 6000 KM

– dwa silniki ruchu ekonomicznego typu PG 140 o mocy 200 KM.

– dwie śruby napędowe.

Zasięg

– Nawodny przy pełnych zbiornikach – 30000 Mm. przy prędkości 6w. lub 7700 Mm. przy prędkości 16w.

– Na chrapach przy maks. zapasie paliwa: 18000 Mm.

– W zanurzeniu 810Mm.

Zapas paliwa

– 282 tony.

Głębokość zanurzenia

– operacyjna – 240 m.

– maksymalna – 300 m.

– peryskopowa – 9 m.

Uzbrojenie

– 4 wyrzutnie rakiet  P-6 lub P-5.

– 6 wyrzutni torpedowych kal. 533 mm  / dziób /

– 4 wyrzutnie torpedowe kal. 400 mm.  / rufa /

Załoga

– 78 oficerów podoficerów i marynarzy..

27-img_2049

Olbrzymia jednostka podzielona na VIII  przedziałów jest bardziej przestrzenna niż U-434 w HAMBURGU / klasa TANGO /  Pobyt wewnątrz pozostawia niesamowite wrażenie i budzi podziw dla odwagi pływających na tym okręcie  marynarzy….Załoga pracowała tu w przytłaczającej ciasnocie połączonej z mdłym zapachem zużytego oleju.  U-461 stał się magnesem dla miłośników okrętów podwodnych..

35-img_2066

30-img_2058

26-img_2044

DCIM100GOPRO

DCIM100GOPRO

OKRĘT PODWODNY JEJ KRÓLEWSKIEJ MOŚCI   H.M.S. OTUS  –  SASSNITZ.

Okręt Podwodny Jej Królewskiej Mości H.M.S  OTUS służył przez 28 lat w Pierwszej Eskadrze Okrętów Podwodnych  w ROYAL NAVY. Zbudowany był w 1962 roku w stoczni SCOTTS -GREENOCK…Do użytku został oddany w roku 1963.  H.M.S. OTUS zaliczany był do klasy OBERON z przeznaczeniem do zwalczania okrętów podwodnych. Brał udział w działaniach wokół  FALKLANDÓW  oraz  w  ZATOCE PERSKIEJ…W założeniach konstrukcyjnych H.M.S. OTUS  był jednostką bardzo cichą i stąd otrzymał przydomek SILENT HUNTER….14 bliźniaczych jednostek skierowanych było do służby  w CANADZIE , AUSTRALI,  BRAZYLI  i CHILE.  Ze służby został wycofany w 1991 roku.  H.M.S. OTUS to pierwszy i jedyny brytyjski okręt podwodny który może być oglądany na kontynencie europejskim. Okręt jest w bardzo dobrej kondycji. Jego wnętrze zachowuje całkowity wystrój oraz wyposażenie techniczne uzupełnione przez systemy audio odzwierciedlające pracę i życie 68 marynarzy . Zanurzając się w głąb wyobraźni odkrywamy tu wyjątkowy świat  i wzbogacamy swą wiedzę o okrętach podwodnych….Godne polecenia jest obejrzenie całego centrum dowodzenia z dwoma funkcjonalnymi peryskopami przez które można zobaczyć ciekawą panoramę portu w SASSNITZ .  Przechodząc przez poszczególne przedziały okrętu mamy trwały wgląd w najwyższą technologię ubiegłego wieku. H.M.S OTUS  uznany był za najlepszy okręt podwodny  na świecie  w okresie swojej służby….

1-1-img_1942

Dane Techniczne…..

– Długość – 90.70 m.

– Szerokość – 8.10 m.

– Zanurzenie – 5.50 m.

– Wyporność – 2030 T.

– Max. Głębokość – 300 m.

1-img_1891

Romano…..

1-img_1865

1-img_1909

1-img_1912