Po zeszłorocznej wizycie w LABOE, MOLTENORT oraz HAMBURGU przyszła pora na PENEMUNDE i SASSNITZ gdzie można obejrzeć kolejne okręty podwodne i wczuć się w klimat minionej epoki. Wizyty w tych miejscach nie są jednak dziełem przypadku. Traktujemy je jako „ANTE DIEM ” przed kolejną wyprawą , ale o tym już wkrótce…..
Radziecki okręt podwodny projektu 651 / w terminologii NATO – JULIETT / zbudowany został w stoczni SORMOWO KRASNOJE w GORKI 31 października 1965 roku pod nazwą K-24 . W okresie późniejszym nazwę zmieniono na B-124. Był pierwszym wielozadaniowym okrętem podwodnym o napędzie konwencjonalnym (elektro-disel) uzbrojonym w pociski rakietowe P-5 i P-6 których zadaniem było atakowanie obiektów nawodnych znajdujących się poza horyzontem. Głównym celem miały być amerykańskie lotniskowce . Na tym okręcie po raz pierwszy zastosowano baterie srebrowo-cynkowe. Czas przebywania okrętu pod wodą bez dostępu powietrza atmosferycznego przy wykorzystaniu środków regeneracji powietrza wynosił 800 godzin. Po wycofaniu ze służby w Bałtyckiej Flocie Północnej Związku Radzieckiego okręt podwodny został zakupiony przez Duńczyków i przetransportowany do KOPENHAGI. W grudniu 1988 roku został po raz kolejny sprzedany do Niemiec i przemianowany na U-461. Obecnie jest zakotwiczony na wyspie UZNAM w miejscowości PENEMUNDE ..
Dane taktyczno techniczne..
Wymiary
– Długość – 85,9m.
– Szerokość – 9,7m.
Napęd
– dwa główne silniki wysokoprężne typu 1D43 o mocy 4000 KM
– dwa główne silniki elektryczne typu PG-141 o mocy 6000 KM
– dwa silniki ruchu ekonomicznego typu PG 140 o mocy 200 KM.
– dwie śruby napędowe.
Zasięg
– Nawodny przy pełnych zbiornikach – 30000 Mm. przy prędkości 6w. lub 7700 Mm. przy prędkości 16w.
– Na chrapach przy maks. zapasie paliwa: 18000 Mm.
– W zanurzeniu 810Mm.
Zapas paliwa
– 282 tony.
Głębokość zanurzenia
– operacyjna – 240 m.
– maksymalna – 300 m.
– peryskopowa – 9 m.
Uzbrojenie
– 4 wyrzutnie rakiet P-6 lub P-5.
– 6 wyrzutni torpedowych kal. 533 mm / dziób /
– 4 wyrzutnie torpedowe kal. 400 mm. / rufa /
Załoga
– 78 oficerów podoficerów i marynarzy..
Olbrzymia jednostka podzielona na VIII przedziałów jest bardziej przestrzenna niż U-434 w HAMBURGU / klasa TANGO / Pobyt wewnątrz pozostawia niesamowite wrażenie i budzi podziw dla odwagi pływających na tym okręcie marynarzy….Załoga pracowała tu w przytłaczającej ciasnocie połączonej z mdłym zapachem zużytego oleju. U-461 stał się magnesem dla miłośników okrętów podwodnych..
OKRĘT PODWODNY JEJ KRÓLEWSKIEJ MOŚCI H.M.S. OTUS – SASSNITZ.
Okręt Podwodny Jej Królewskiej Mości H.M.S OTUS służył przez 28 lat w Pierwszej Eskadrze Okrętów Podwodnych w ROYAL NAVY. Zbudowany był w 1962 roku w stoczni SCOTTS -GREENOCK…Do użytku został oddany w roku 1963. H.M.S. OTUS zaliczany był do klasy OBERON z przeznaczeniem do zwalczania okrętów podwodnych. Brał udział w działaniach wokół FALKLANDÓW oraz w ZATOCE PERSKIEJ…W założeniach konstrukcyjnych H.M.S. OTUS był jednostką bardzo cichą i stąd otrzymał przydomek SILENT HUNTER….14 bliźniaczych jednostek skierowanych było do służby w CANADZIE , AUSTRALI, BRAZYLI i CHILE. Ze służby został wycofany w 1991 roku. H.M.S. OTUS to pierwszy i jedyny brytyjski okręt podwodny który może być oglądany na kontynencie europejskim. Okręt jest w bardzo dobrej kondycji. Jego wnętrze zachowuje całkowity wystrój oraz wyposażenie techniczne uzupełnione przez systemy audio odzwierciedlające pracę i życie 68 marynarzy . Zanurzając się w głąb wyobraźni odkrywamy tu wyjątkowy świat i wzbogacamy swą wiedzę o okrętach podwodnych….Godne polecenia jest obejrzenie całego centrum dowodzenia z dwoma funkcjonalnymi peryskopami przez które można zobaczyć ciekawą panoramę portu w SASSNITZ . Przechodząc przez poszczególne przedziały okrętu mamy trwały wgląd w najwyższą technologię ubiegłego wieku. H.M.S OTUS uznany był za najlepszy okręt podwodny na świecie w okresie swojej służby….
Dane Techniczne…..
– Długość – 90.70 m.
– Szerokość – 8.10 m.
– Zanurzenie – 5.50 m.
– Wyporność – 2030 T.
– Max. Głębokość – 300 m.
Romano…..